سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
مجتمع علمی ـ فرهنگی رسول اعظم(ص) ـ کابل ـ افغانستان
مجتمع علمی ـ فرهنگی رسول اعظم(ص) یکی از مراکز فعال علمی آموزشی در کابل است، که بیش از 700 نفر شاگرد در رشته های مختلف دارد.
نویسندگان وبلاگ
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 1
کل بازدید : 26076
کل یادداشتها ها : 24
خبر مایه


کارگاه آموزشی بهداشت جسم و روان ویژه مبلغان در حوزه علمیه رسول اعظم(ص) با همکاری انجمن دانش آموختگان المصطفی به مدت دو روز برگزار گردید؛ در این کارگاه که با حضور اساتید محترم داکتر ناصر محقق [متخصص امراض داخله و قلب] و عالم احمد زاده [ماستر علوم تربیتی] دایر گردیده بود؛ حدود 150 نفر از طلاب محترم مدارس علمیه شهر کابل [اعم از خواهر و برادر] شرکت داشتند.
بنا به گزارش واحد فرهنگی مجتمع علمی فرهنگی ـ رسول اعظم(ص) اساتید کارگاه به ترتیب در موضوعات ذیل به ارائه مطالب پرداختند:


ابتدا آقای احمد زاده به ارائه مطالب ارزنده در زمینه ارتباط مؤثر مبلغان با مخاطبان پرداخت و آنگاه استاد محقق در زمینه کمک های اولیه به طرح مباحث ذیل پرداختند که سرفصل های مطرح شده در این زمینه به شرح ذیل بررسی گردید.
مدیریت حوادث و اصول کمک های اولیه :
آقای محقق در تعریف کمک های اولیه فرمودند:
کمک های اولیه یا first aid اولین کمک و اقدامات مسلکی و حرفه ای است که به منظور نجات افراد حادثه دیده در محیط حادثه و حین انتقال آنان به مرکز درمانی صورت می گیرد.
سپس ادامه داد: این تعریف به خوبی نشان می دهد که کمک های اولیه مجموعه اقدامات مسلکی و حرفوی است که فرد کمک کننده باید آن را پیش از اقدام به کمک به افراد حادثه دیده به خوبی فراگرفته باشد درغیرصورت فرد کمک کننده در قبال جان و سرنوشت مصدوم و حادثه دیده مسئول و ضامن است.
مطالعات علمی نشان داده که اکثریت افراد حادثه دیده پیش از رسیدن به شفاخانه ها و مراکزدرمانی یا جان خویش را از دست می دهند و یا برای همیشه مصدوم و معلول باقی می مانند. این مطالعات اثبات ساخت که برای نجات جان و سرنوشت افراد حادثه دیده آموزش همه افراد جامعه به دانش و مهارت های کمک های اولیه یک ضرورت اصلی، انسانی و جهانی است.
  فعلا براساس توافقات سازمان ملل تمامی کشورها وظیفه دارند تلاش نمایند تا تک تک افراد جامعه با دانش ها و مهارت های کمک های اولیه آشناشوند, فعلا کشورهای جهان ازطریق سازمانهای هلال احمر وصلیب سرخ این وظیفه را پیش می برند.
آقای داکتر محقق در خصوص اهداف فراگیری کمک های اولیه تأکید کرده و فرمود:
نجات جان و سرنوشت افراد حادثه دیده مهمترین هدف کمک های اولیه است. کمک های اولیه آموزش پرستاری یا پزشکی نیست. فراگیران کمک های اولیه به دنبال دانش ها و مهارتهایی است که پیش از رساندن افراد حادثه دیده به شفاخانه سبب نجات جان و سرنوشت مصدومان شود.
آقای داکتر ناصر در خصوص اصول کمک های اولیه چنین اظهار داشت که:
کمک های اولیه نباید سبب آسیب رساندن به امداد گرشود.
کمک های اولیه نباید سبب آسیب رساندن بیشتر به افراد حادثه دیده شود بلکه برعکس سبب پیشگیری از آسیب های بیشتر باشد.
و آقای محقق با صحبت پیرامون موضوعات مهم و راهنمایی عملی در محورهای آموزشی ذیل کارگاه را ادامه داد، که با استقبال گرم و گسترده شرکت کنندگان روبرو شد.
مدیریت خونریزی ها (روشهای درمان و استفاده از لیگاتور و...)
B.    مدیریت شکستگی ها).
C.    احیای قلب وریوی
D. خفگی ها
همچنین آقای داکتر محقق در بخش دیگر از کارگاه به بیان خطرات برخی از امراض مزمن و ساری اشاره کرده و با معرفی امراض سل، هیپاتیت ها، ایدز و...  به مبلغان شرکت کننده، در خصوص راه های پیش گیری افراد از مبتلا شدن به امراض خاص و اصول مشوره دهی  به بیماران و مبتلایان تشریحات کافی و زیبایی ارائه کردند.
استاد محقق در خصوص امراض مزمن فرمودند:
سه بیماری توبرکلوز, هپاتیت و ایدز به دلیل مزمن بودن ،  مسری بودن، دیرظاهرشدن علایم، جهانگیر بودن و جوان گیر بودن آن به عنوان مثلث شوم جهانی که سلامتی انسان ها را نشانه رفته است، شناخته می شوند و اطلاع از آن وراههای مقابله با آن یک وظفیه جهانی و همگانی است.
 اگرانتشار این بیماری ها در کشور ها محدود ومحصور نشود پیش بینی میشود بیست سال آینده نصف جمعیت شهرها در اثر این بیماری ها از جمعیت خالی شود. باتوجه به اهمیت مسئله آموزش و نقش استراتژیک آن درپیش گیری از سرایت وانتشار بیماری های متذکره بعضی گروه های جامعه هدف اصلی بوده و نقش تعیین کننده در آموزش همگانی دارندمثل : طلاب، روحانیان، مبلغان، معلمان ورسانه ها.
ایشان مهمترین استراتژی درمان سل را در محور های ذیل خلاصه کردند:
آموزش همگانی
پیروی  بیمارستانها، جامعه، خانواده و بیمار از استراتژی DOTS است.
ایشان استراتژی DOTS را اینگونه تشریح نمودند:
D = Direct یعنی بیمار مبتلا باید مستقیما در مراکزدرمانی و نه درخانه داروها را مصرف نماید.
O = Observe یعنی بیمار مبتلا باید زیر مشاهده مستقیم پزشک داروی خود را مصرف نماید و پزشک و پرسنل درمان باید مطمئن شوند که دارو از دهان بیمار وارد معده او شده است.
T = Treatment یعنی درمان باید نه تا 12  ماه ادامه یابد.
S = System یعنی سیستم درمان با مشاهده مستقیم.
ایشان خاطر نشان کردند که فعلا استراتژی DOTS تنها روش علمی موثر وپذیرفته شده برای درمان قطعی و پیشگیری از سرایت آن به دیگران درسراسر جهان است. اگراین روش به درستی پیاده نشود و منجربه شکست شود خطر بازگشت جهانی سل بصورت طاعون قرن بسیارزیاد است لذا آموزش وهمکاری همگانی یک ضرورت اساسی برای پیشگیری از بازگشت جهانی سل است.
داکتر محقق بیان داشت: مهمترین علت شکست این روش قطع خود سرانه دارو، بی نظمی درمصرف دارو، بی میلی به ادامه درمان و دورانداختن مخفیانه داروها می باشد.
استاد در خصوص بیماری هپاتیت مزمن فرمودند:
عامل این بیماری خطرناک ویروس های هپاتیت B,C و D می باشد.  که افراد در معرض خطر آلودگی به این ویروس : جوانان، فرزندان متولد شده از مادرآلوده، افرادی که همسران شان یا یکی از اعضای خانواده شان به این ویروس آلوده باشند، ساکنان مراکز ومحل های تجمع مثل بیمارستان ها، خوابگاهها، سربازخانه ها ومدارس. کسانی که به سلمانی ها و آرایشگاههای غیرصحی مراجعه می کنند و معتادان به مواد مخدرتزریقی و....
در رابطه با راههای پیشگیری به هیپاتیت نیز فرمودند:
آموزش همگانی
استفاده ازواکسن در افراد غیرآلوده.
تکمیل واکسن کودکان
تجدید واکسن پس از یک دوره ده ساله تنها راه های پیشگیری از این مبتلا شدن به این بیماری خطر ناک و کشنده است.
همچنین آقای داکتر ناصر محقق در باره بیماری ایدز یا HIV فرمودند:
 هم اکنون بیش از سی وپنج میلیون نفر در جهان مبتلا به این بیماری است وسالانه بیش از یک و نیم میلیون نفر دراثر این بیماری فوت می کنند.
ایشان خاطر نشان کردند که متأسفانه این بیماری درمان و واکسن وقایوی ندارد و تنها راه پیشگیری از آن روش آموزش همگانی است.
هم چنین در پایان آقای داکتر ناصر محقق با طرح مسئله سلامت روان به بررسی اهداف زندگی، منشأ شکست ها و نا کامی ها و عوامل موفقیت فردی و اجتماعی با تکیه بر دانش پزشکی و آیات و روایات اسلامی پرداختند.کارگاه بهداشت جسم و روان
گفتنی است که آقای داکتر ناصر محقق دارای تخصص در زمینه امراض داخله و قلب است و از یک خانواده روحانی و مذهبی ا ست، که به تازگی رسماً مشغول دروس دینی و طلبگی شده و در یکی از مدارس علمیه کابل مشغول تلمذ دروس حوزوی می باشد.
ایشان با تعریف سلامتی و صحت فرمودند: براساس آخرین تعریف سازمان جهانی صحت یا WHO سلامتی یعنی عدم بیماری جسمی، روحی و روانی، اعتقادی و اجتماعی.
براساس این تعریف فردی سالم پنداشته می شود که علاوه برنداشتن بیماری جمسی باید فاقد بیماری های روانی، اجتماعی و اعتقادی باشد.
آقای داکتر محقق برای بیماری روانی و اجتماعی این گونه مثال آورده و فرمودند: افراد افسرده یا مجنون از سلامت جسمی برخوردارند ولی بدلیل بیماری روانی جزء افراد سالم به شمارنمی آیند. افراد بزه کار و مردم آزار از سلامت جسمی برخوردارند ولی بدلیل رفتارهای خشن اجتماعی جزء بیماران ضداجتماع و Antisocial تلقی می شوند.
همچنین در مورد آلودگی های روانی و اعتقادی  فرمودند:  مادرانی که معتقدند تاچهل روزه نوزاد شان نباید از خانه خارج شوند، اینان به خاطرباور ناسالمی که دارند جان اطفال شان را که باید روز های اول تولد واکسن زده شوند به خطر می اندازند.
بدبینی، منفی نگری، ناامیدی، باورهای خرافی،  نفاق، نفرت و کینه توزی شایع ترین و تاریخی ترین آلودگی های روانی فردی و جمعی بوده که دایما سبب شکست و عقب ماندگی افراد و جوامع شده است.
در پایان بعد از پذیرایی و وقفه کوتاه از مطالب ارائه شده در کارگاه امتحان کتبی گرفته شده و استاد وعده سپردند که افراد کامیاب در این کارگاه در صورت احراز شرایط و اجازه مدارس مربوطه شان، می توانند در دوره های پیشرفته کمک های اولیه، که به زودی از سوی حوزه علمیه رسول اعظم(ص) برگزار خواهد شد؛ شرکت کرده و مجوز رسمی کمک به بیماران را از سوی شفاخانه که ایشان مسئولیت آن را دارند دریافت نمایند.






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ